Aaargh..., heb ik het net gemist! Onlangs begon ik met een film terug te kijken die ik had opgenomen, en daar zitten altijd nog wel een paar commercials voor. Eén daarvan was van Albert Heijn, voor hun ‘Beter eten Festival’. Nu associeer ik die grootgrutter niet direct met ‘beter eten’, dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Bleek het ‘festival’ net in het weekeinde ervoor gehouden te zijn. Daar had ik eigenlijk wel heen gewild, dan had ik eens van dichtbij kunnen zien hoe Albert Heijn zich in allerlei bochten wringt om de boodschap over te brengen dat zij op een goede manier met ons eten bezig zijn. Laat mij toch niet lachen. Ook in een recente advertentiecampagne probeert de firma, die half Nederland elke dag van de maaltijd voorziet, u wijs te maken hoe betrokken zij zijn bij de producenten van hun eetwaren. Oh, ze staan zo dicht bij de boer en ze betalen zo’n nette prijs. Op de website stuitte ik op hun mission statement: ‘Bij Albert Heijn geloven we dat eten en drinken een essentiële rol speelt in het oplossen van de grote uitdagingen in de maatschappij. Het levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde levensstijl, het verbindt mensen met elkaar en draagt bij aan een beter klimaat en daarmee een duurzame samenleving.’ Oh ja, joh? ‘Beter eten is de wereld beter achterlaten’, lees ik verder. En: ‘Samen voor klimaat’, ‘Op weg naar plantaardig’, ‘Dit doen wij voor duurzaamheid’, ‘Dit doen wij voor gezondheid’... Ik zou er bijna emotioneel van worden, zo goed en wereldverbeterend als zij bezig zijn daar in Zaandam. Gelukkig weten u en ik wel beter. Toch? Overigens heb ik best lang gezocht, maar het woordje ‘lekker’ nergens kunnen vinden, in de zin van ‘lekker eten’. Je vraagt je af voor wie deze window dressing allemaal is bedoeld. Hun doelgroep wil tenslotte alleen maar het goedkoopste uit de weekaanbieding.
Lorenzo Ledel This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.